ESTA Europe is de Europese branchevereniging voor de sector zwaar transport, hijswerk en kraanverhuur. De ESTA vertegenwoordigt de nationale brancheverenigingen in het vakgebied. Jaarlijks worden er ESTA Awards uitgereikt voor projecten die zich onderscheiden op het gebied van technisch vernuft, innovatie of veiligheid.
De oplossingen van Wagenborg Nedlift zijn daarbij steevast goed voor een nominatie of prijs. Daar zijn we natuurlijk trots op en het maakt vooral duidelijk dat de benadering en werkwijze van Wagenborg Nedlift bijzonder uniek is. En de uiteindelijke winnaars? Dat zijn onze klanten!
Deze ESTA award in de categorie SPMT is de kroon op een project van enorme omvang. Letterlijk, want voor deze opdracht werden twee immens grote stalen opslagtanks (bullets) dwars door het Limburgse dorpje Urmond naar de site van Chemelot in Geleen vervoerd. De kolossen waren 53 meter lang, 8 meter breed en 8,5 meter hoog en wogen 460 ton per stuk.
De transportexperts van Wagenborg Nedlift slaagden erin om de bullets op een dolly-combinatie van 2 x 20 aslijnen SPMT te vervoeren van de kade in Urmond naar het industriecomplex Chemelot in Geleen. Een afstand van slechts 3 kilometer, maar wel dwars over de A2, de drukste snelweg van Nederland.
De ruim 660 ton zware nieuwe boogbrug, bijgenaamd de 'Kolos van Köthen' verbindt de binnenstad van Köthen met belangrijke uitvalswegen.
De engineers van Wagenborg Engineering bedachten een ingenieuze methode om deze brug over zeven(!) sporen te plaatsen tijdens een korte weekendstremming. Hierbij was de hoofdrol weggelegd voor de SPMTs maar werd ook ander equipment ingezet, waaronder een 600 tons rupskraan, diverse vijzelsystemen en het door Wagenborg Nedlift zelf ontwikkelde schuifsysteem.
Een huzarenstukje in zwaar transport dat bekroond werd met een ESTA Award in de categorie SPMT-jobs!
Het plaatsen van de nieuwe Wolbeckerstrasse brug in het Duitse Münster was een technische uitdaging van formaat voor de engineers van Wagenborg Engineering. Want hoe zorg je dat het sledesysteem op het ponton precies aansluit met het sledesysteem op het landhoofd aan de overkant?
Een bijzonder samenspel van horizontale en verticale transporttechniek op land en water, tot in detail uitgewerkt door de engineers, kwam eraan te pas om deze klus te klaren. De gekozen oplossing bleek goed voor een ESTA Award in de categorie Combined Techniques!
De bouw van de nieuwe hangbrug 'Ludwig-Volk-Steg' over de Main bij Würzburg bleek een uitdaging op zich. Voor het hijsen van de 11 ton zware prefabdelen zou zwaar hijsmaterieel nodig zijn. Maar daarvoor was op de oevers helemaal geen plaats.
De hijsspecialisten van Wagenborg Nedlift bedachten een oplossing om de brugdelen vanaf het water te plaatsen. De inzet van de sterke en wendbare 165 tm kniktelescoopkraan op een groot ponton bleek een solide en veilige oplossing voor de hijswerkzaamheden van de prefabdelen én leverde een ESTA Award op in de categorie tot 120 ton hijscapaciteit.
Het project ‘Kleine krachtpatsers maken groot werk’ sleepte de prijs in de wacht in de categorie tot 120 ton hijscapaciteit. Bij dit project werd met twee minikranen een filterpers van 10 ton op een bordes in een procesgebouw geplaatst.
Een precisieklus met zeer beperkte hijshoogte en een erg kleine opstelruimte voor de kranen, waar het aankwam op doordachte voorbereiding van het projectteam en uitmuntend vakmanschap van de operators van de minikranen.
De tweede Award werd toegekend in de categorie SPMT en betrof het transport van het achterschip voor de Maxima, het nieuwste EasyMax2 multipurpose schip van Koninklijke Wagenborg.
Deze 650 ton zware kolos werd met minimale manoeuvreerruimte uit de hal van scheepswerf Niestern Sander gereden en tot op de millimeter nauwkeurig tegen de midsectie van het schip gepositioneerd. Ware stuurmanskunsten van de SPMT-operator!
Een zo bijzonder vormgegeven gebouw als Amare in Den Haag vraagt om bijzondere hijsoplossingen. Voor het plaatsen van maar liefst 50 bijzondere iconische zuilen, in de vorm van een stemvork, ontwikkelde Wagenborg Nedlift in samenwerking met Bomecon Construction Equipment een speciaal hijsframe, waarmee de zuilen (variërend in afmeting en gewicht) volledig naar wens geplaatst konden worden. Voor de ontwikkeling van dit speciale frame ontving Wagenborg Nedlift de ESTA Award in de categorie Innovation & Development.
Ook bij de volgende fases van dit unieke project heeft Wagenborg Nedlift maatwerkoplossingen ontwikkeld voor het plaatsen van gevelelementen. Lees het complete verhaal!
Voor het prestigieuze project Pontsteiger in Amsterdam plaatsten de hijsspecialisten van Wagenborg Nedlift vier enorme spanten.
Een huzarenstukje in hijswerk, want de kranen stonden opgesteld op een zeer krappe locatie en de tandemlift met de 78 ton zware spantdelen moest met uiterste precisie worden uitgevoerd. Het hijswerk van de spanten voor Pontsteiger werd bekroond met een ESTA Award in de categorie 'Hijswerk > 120 ton'. Lees het complete verhaal!
In het uiterste noorden van Noorwegen, bijna op de grens naar Rusland, plaatste Wagenborg Nedlift een 760 ton zware en 120 meter lange boogbrug over het Bøkfjord.
Het team maakte hierbij optimaal gebruik van de natuurlijke omstandigheden in het fjord én de technische mogelijkheden van het varend en rijdend materieel. Het leverde, naast complimenten van de klant, een ESTA Award in de categorie SPMT-jobs op.
Bij de 180 meter lange Nelson Mandelabrug in Zoetermeer moest een nieuwe loopbrug en nieuwe lift geplaatst worden. Een uitermate complexe klus!
Ondanks de extreem krappe locatie is het team van Wagenborg erin geslaagd om, in nauw overleg met de opdrachtgever, een uitstekende uitvoeringsmethode te ontwikkelen. Deze is vervolgens in de praktijk perfect uitgevoerd en werd beloond met een ESTA Award in de categorie 'Kranen tot 120 ton'. Lees hier meer!
In de zomer van 2015 heeft Wagenborg het bijzondere brugdek van de Kruisvaartbrug in Utrecht getransporteerd. Maar hoe vervoer je een 45 tons wegend composieten brugdek van 14 x 23 meter door hartje Utrecht?
In verband met vele obstakels en bomen hebben de Wagenborg engineers een uitstekende oplossing ontwikkeld: een speciaal op maat gemaakte steunconstructie waarmee de brug in verticale positie vervoerd kon worden. Een duurzame transportoplossing, waarbij vele bomen gespaard werden. Het project was goed voor een ESTA Award in de categorie 'Transport boven 120 ton'. Lees het complete verhaal!
Om werkzaamheden op het dak van een gebouw in Den Haag te kunnen doen moest een 120 tons mobiele kraan op de binnenplaats opgesteld worden. Maar hoe krijg je een 120 tons mobiele kraan op de binnenplaats als de kraan 3 meter breed is en de poort slechts 2.75 meter breed?
Door civiele techniek en slimme engineering met buitengewoon stuurmanschap van de kraanmachinist te combineren, ontwikkelde Wagenborg Nedlift de perfecte hijsoplossing, die werd bekroond met een ESTA Award in de categorie 'Hijswerk < 120 ton'.
De brug Groene Verbinding in Rotterdam is bijna 200 meter lang, weegt 600 ton en overbrugt de Betuwespoorlijn en verkeersader A15. De transportoperatie van de uniek vormgegeven brug naar de projectlocatie aan de A15 vormde een bijzondere uitdaging. Meerdere viaducten moesten worden overgestoken en bijna al het straatmeubilair moest worden verwijderd, waaronder verkeersportalen boven de A15.
Verschillende opties met transportconfiguraties werden uitgedacht, berekend en afgewogen tot uiteindelijk een oplossing met conventionele aslijnen optimaal haalbaar bleek. Een huzarenstukje in zwaar transport, dat werd bekroond met een ESTA Award in de categorie Transport > 120 ton. Lees hier meer!
Op de terminal van Vopak in Vlaardingen is een nieuw tankpark van 52 tanks gerealiseerd. Een ware uitdaging, vooral op het gebied van hijsen. Na het installeren van een tank moest de 750 tons rupskraan ‘verkassen’ naar de volgende positie voor de volgende tank.
Elke heavy-lift beweging was anders en werd afzonderlijk door Wagenborg Nedlift ge-engineerd. Vakwerk van de bovenste plank, dat werd bekroond met een ESTA Award in de categorie Rupskranen. Lees hier meer!