Het prefab composiet brugdeel met de buitengewone afmetingen van 14 x 23 meter, een gewicht van 45 ton en een bijzondere vormgeving werd in Rotterdam vervaardigd. Per binnenschip werd het brugdek in horizontale positie tot aan de Balijebrug in Utrecht getransporteerd, ongeveer één kilometer verwijderd van de eindbestemming.
De laatste kilometer vanaf aankomstpunt Balijebrug tot aan de bouwlocatie Kruisvaartbrug bleek niet zo eenvoudig. De route door het drukke stadscentrum bevatte veel bomen en andere obstakels. Hoe te voorkomen dat de mooie bomen gesnoeid moesten worden?
De specialisten van Wagenborg Engineering bedachten een unieke oplossing: transport van het brugdek in verticale positie.
Zo gezegd zo gedaan: met behulp van een verticale support constructie op de modulaire trailer werd het brugdek in verticale positie getransporteerd. De totale transporthoogte was 16 meter en de breedte net zo breed als een gewone vrachtwagen.
Hierdoor konden de meeste verkeersmaatregelen achterwege blijven en natuurlijk het belangrijkste: de bomen werden gespaard!
Het uitzonderlijke transport van het brugdek voor de Kruisvaartbrug werd bekroond met een ESTA Award!
ESTA is de Europese branchevereniging voor de sector zwaar transport, hijswerk en kraanverhuur. De ESTA vertegenwoordigt de nationale brancheverenigingen in het vakgebied. Jaarlijks worden er ESTA Awards uitgereikt voor projecten die zich onderscheiden op gebied van technisch vernuft, innovatie of veiligheid.