A gateway to the east

A gateway to the east

Kirkenes is bij uitstek geschikt voor het observeren van het noorderlicht. Ongeacht deze trekpleister voelt deze markante Noorse locatie als een eindbestemming; het einde van een lang traject voor zowel wegen als veerboten. Toch staat Kirkenes, gelegen op slechts 10 kilometer van Rusland, bekend als de ‘poort naar het oosten’. Renovatie van de bestaande E105 is gericht op het vergemakkelijken van handel en samenwerking tussen buurlanden. Onderdeel van deze upgrade is de bouw van de Bøkfjord-brug; de 120 meter lange stalen boogbrug over de Noorse fjorden, die Noorwegen en Rusland met elkaar verbindt. Een complexe logistieke uitdaging om te overwinnen voor Wagenborg!

Project in vogelvlucht

Na assemblage in Wilhelmshaven werd de brug geladen op Wagenborg Barge 8 met behulp van SPMT’s.

Het transport arriveerde veilig in Kirkenes na een zeereis van 17 dagen, inclusief 4 dagen 'schuilen' bij de Lofoten als gevolg van slechte weersomstandigheden op zee.

Vijzels werden geplaatst om de brug op de juiste hoogte te brengen ter voorbereiding op de installatie.

Voorafgaand aan het hoogtij werd de brug 90 graden gedraaid met behulp van de SPMTs. Door optimaal gebruik te maken van het afnemende tij in combinatie met het ballasten van het ponton werd de brug verliep de plaatsing op fundatie voorspoedig.

Het totale gewicht op Barge 8 bedroeg ruim 1.300 ton, bestaande uit: SPMT's, hulpconstructies, zeevasting en de brug zelf. Klaar om het ruime sop te kiezen!

Na aankomst in Kirkenes, alle zeevasting werd vervangen door riviervasting.

Wagenborg Barge 8 vaart de Pasvik rivier richting Elvenes op waar het ponton voor anker gaat bij de installatie locatie.

Moment van de waarheid

In het uitgestrekte met sneeuw bedekte fjordlandschap van Kirkenes springt de grote stalen boogconstructie er meteen uit. De brug bevindt zich nog steeds op de Self Propelled Modular Trailers (SPMT's) op de Wagenborg Barge 8. Langzaam beweegt het ponton zich naar de betonnen pijlers waar de stalen boogbrug van Duitse makelij zal worden geplaatst. Aan boord kijken mannen in overalls nauwlettend toe terwijl de 120 meter lange constructie de fundamenten nadert; portofoons in de hand om elke bewegende centimeter met hun collega's aan wal te communiceren. ‘Dit wordt het moment van de waarheid’, zegt directeur van Wagenborg Towage Marc Mazereeuw. ‘We hebben het tij aan onze kant en de SPMT's hebben de brug al 90 graden gedraaid. Onze volgende stap is om het ponton tegengewicht te geven om de brug langzaam te laten zakken. Dit wordt een mooi project voor Wagenborg’.

1.500 mijl over zee

De staalconstructie van de Bøkfjord-brug werd in segmenten geproduceerd in de fabriek van Schachtbau Nordhausen Stahlbau in het hart van Midden-Duitsland. Deze segmenten werden in delen over de weg naar Wilhelmshaven getransporteerd, waar de eindassemblage en het lassen enkele maanden in beslag nam. De stalen boogbrug maakt deel uit van de nieuwe verbinding dwars door de Noorse Bøkfjords, met een totale lengte van 284 meter. ‘De afstand van Wilhelmshaven tot Kirkenes is ongeveer 1.500 mijl’, licht Marc Mazereeuw toe. ‘Het is een hele reis. Om te voorkomen dat de brug beschadigd raakt, werd niet minder dan 100 ton staal gebruikt om het aan het ponton te verankeren'.

760 ton staal

In Wilhelmshaven werden SPMT's gebruikt om de Bøkfjord-brug van de bouwplaats naar het 100 meter lange, 33 meter brede ponton te transporteren. De unieke mogelijkheden van de SPMT maken ze bijzonder geschikt voor dit soort zware transporten. ‘De wielen kunnen 360 graden en onafhankelijk van elkaar draaien’, illustreert Marc. ‘De SPMT’s hebben een maximaal draagvermogen van 40 ton per as en kunnen op afstand worden bediend’. Voor het laden van de Bøkfjord-brug gebruikte Wagenborg twee sets van 24 aslijnen. De SPMT's waren opgetuigd met speciaal ontworpen ondersteunende balken die de brug dragen. Met de SPMT's, ondersteunende balken, de brug en de sea fastening bedroeg de lading van Wagenborg Barge 8 in totaal 1.300 ton aan staal. 

Voorspoedige zeereis

Na het vastzetten van de lading verliet de Wagenborg Barge 8 begin mei Wilhemshaven met behulp van sleepboot ‘MTS Vanquish’ om de reis naar Kirkenes in Noorwegen te beginnen. 'Onder de gewenste meteorologische omstandigheden zou de reis ongeveer 10 tot 12 dagen duren', vertelt Marc. ‘Halverwege onze reis moesten we schuilen op de Lofoten-eilanden om slechte weersomstandigheden te omzeilen. Veiligheid is echt onze eerste prioriteit '.

 

Half mei arriveerde het transport veilig in Kirkenes, waar het ponton aan de kade aanmeerde. De zeevasting werd verwijderd en vervangen door riviervasting voor verder transport langs de Pasvik-rivier. Met behulp van het vijzelsysteem werd de brug waterpas gezet ter voorbereiding van de installatie op de Bøkfjords.

Installatie

Het monteren van de brug is verdeeld in twee fasen die beide worden uitgevoerd wanneer het hoogtij is. Marc legt uit: ‘Gisteren zijn we begonnen met verplaatsen van de Wagenborg Barge 8 vijf mijl de Pasvik-rivier op richting Elvenes waar we het ponton bij de installatielocatie aanlegden’. Gezien het feit dat de Pasvik-rivier onderhevig is aan flinke stroming en getijdenbeweging, werkte de klant samen met Wagenborg om de Barge 8 uit te rusten met speciale ankers. Volgens Marc: ‘Vandaag hebben we het ponton tussen beide pijlers getrokken en ruwweg geplaatst. Net voordat het hoogtij opkwam werd de brug vervolgens 90 graden gedraaid door de SPMT's, allemaal terwijl de brug nog op het ponton stond. Vervolgens hebben we een 8-punts afmeersysteem gebruikt om de positie van het ponton te verfijnen. Momenteel laten we de brug op zijn plek zakken, enerzijds door het ponton te ballasten en anderzijds door het afgaande tij te gebruiken '.

De nieuwe Bøkfjord-brug is in het najaar van 2017 vrijgegeven voor verkeer en in gebruik genomen. 

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact