De beschikbare ruimte in het entreegebouw van de brug was zeer beperkt. Een mooie kluif voor de engineers van Wagenborg Nedlift om hier een veilige hijsoplossing voor te bedenken!
Allereerst werd de liftschacht van 10,5 ton aangevoerd naar de entree. Met twee AC-40 compactkranen werd de schacht in verticale positie gemanoeuvreerd. De volgende stap was om beide AC-40 compactkranen naast elkaar te positioneren en in tandemlift de liftconstructie definitief in zijn prefab fundering te plaatsen.
Dat was passen en meten tot op de centimeter, terwijl de kraanmachinisten deze hijs ‘blind’, dus uitsluitend op aanwijzing van de hijsbegeleider, moesten uitvoeren.
Nadat de liftconstructie was geplaatst kon de nieuwe loopbrug tegen de schacht worden gehesen tot aan de uiteindelijke positie, waar het team van Wagenborg Nedlift de brug liet zakken met behulp van de compactkranen en vijzelequipment.
Dankzij de grote inzet en de uitstekende medewerking van alle betrokken partijen is dit project tot volle tevredenheid van de opdrachtgever succesvol uitgevoerd.
Het krappe én knappe hijsklusje bij de Nelson Mandelabrug werd bekroond met een ESTA Award!
ESTA is de Europese branchevereniging voor de sector zwaar transport, hijswerk en kraanverhuur. De ESTA vertegenwoordigt de nationale brancheverenigingen in het vakgebied. Jaarlijks worden er ESTA Awards uitgereikt voor projecten die zich onderscheiden op gebied van technisch vernuft, innovatie of veiligheid.
De Nelson Mandelabrug, de verbinding tussen de wijken Driemanspolder en Rokkeveen is in 1992 speciaal ontworpen voor de Floriade. Voor het inrichten van deze hoogst prestigieuze tuinbouwtentoonstelling werd gezocht naar spraakmakende ontwerpen en kunstvormen. Architect Johan Bak tekende voor deze tuinbouwtentoonstelling een brug van 180 meter met een geheel glazen overkapping met blauwe en gele panelen. Deze kleuren zijn verwerkt in het gemeentewapen van Zoetermeer.
Nelson Mandela Brug Zoetermeer