De nieuwe stalen boogbrug is een kolos met een gewicht van 950 ton. En met een spanwijdte van maar liefst 140 meter is het veruit de langste brug van Estland. Om de transportoperatie uit te kunnen voeren is de brug met extra constructies versterkt, waardoor het totaalgewicht bijna 1200 ton is. Ook de toegangsbrug waarover het transport richting de rivier plaatsvindt is voor de gelegenheid extra versterkt.
De engineers van Wagenborg Nedlift hebben in samenwerking met de opdrachtgever voor deze recordbrug een inventieve transport- en invaaroperatie uitgedacht die in verschillende fases verloopt:
Na een intensieve voorbereidingstijd was het medio augustus eindelijk zover en kon de invaaroperatie beginnen. Onder toeziend oog van de opdrachtgever en vele stedelingen volbrachten de bruggenspecialisten de klus precies volgens plan. Een mooi resultaat van het prima teamwerk en technisch vernuft van het Wagenborg team.
Foto's: Arbo Rae photography/ INF Infra
Nu de nieuwe brug geplaatst is vervolgt de hoofdaannemer de werkzaamheden aan de definitieve fundaties en de toegangswegen. De nieuwe oeververbinding wordt naar verwachting in juni 2025 in gebruik genomen.
De brug in Pärnu is slechts één van de bijzondere brugplaatsingen die Wagenborg Nedlift de afgelopen jaren heeft uitgevoerd. Bekijk ook deze projecten: