De vernieuwde Dresdner Bahn verbindt het Berlijnse stadcentrum straks snel en direct met vliegveld Berlin Brandenburg. En de reistijd op het traject Berlijn – Dresden is na afronding van alle werkzaamheden maar liefst 45 minuten korter.
Maar voordat het zover is moet er op dit zeer drukke 16 kilometer lange spoortraject veel gebeuren. Zo wordt er een compleet nieuw dubbelspoor naast de bestaande verbinding aangelegd. Bovendien worden alle 9 gelijkvloerse spoorwegovergangen vervangen door spoorbruggen of onderdoorgangen en vindt bij nog eens 9 spoorbruggen vernieuwing of uitbreiding plaats. Een mega-klus van de bovenste plank!
Voor de plaatsing van de nieuwe spoorviaducten bij Blankenfelde zijn de bruggenspecialisten van Wagenborg Nedlift ingeschakeld.
De zwaarste brug van 183 ton is in delen op de nabijgelegen bouwplaats gelost, met behulp van SPMTs naar de projectlocatie gereden en aldaar geplaatst.
Het bruggenteam maakte hierbij gebruik van een duurzame horizontale verplaatsingstechniek. In plaats van te werken met het traditionele, hydraulisch aangedreven, sledesysteem koos het team voor ETR, een elektrisch trolleysysteem.
Dit ETR trolleysysteem kan lasten met een gewicht tot ca. 600 ton horizontaal verplaatsen langs een geleid railsysteem. De aandrijving van het trolleysysteem is elektrisch en daarmee emissievrij en geluidsarm. Doordat er geen hydrauliek meer aan te pas komt hoeft er bovendien veel minder materieel naar de projectlocatie getransporteerd te worden. Een milieu-incident door olielekkage is ook uitgesloten.
Het trolleysysteem scoort niet alleen op het gebied van duurzaamheid beter, ook de technische eigenschappen bieden voordelen ten opzichte van conventionele sledesystemen. De bewegingen van de lading zijn stabieler dankzij de continue beweging en de mogelijkheid om de rijsnelheid, inclusief versnelling en vertraging, nauwkeurig te regelen. Perfect voor de plaatsing van het spoorviaduct in Blankenfelde.
Beelden: Eiffage Infra-Bau