Bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) gebruikt daarvoor innovatieve en speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkelde betonnen elementen, de zogenoemde Levvel-blocs. Deze blokken wegen circa 6.500 kg per stuk, zijn zeer sterk, hebben een golfremmende werking en zijn eenvoudig te plaatsen.
In een speciaal daarvoor gebouwde fabriek in Harlingen zullen zo’n 100 blokken per dag geproduceerd worden. De handling van de blokken op het fabrieksterrein gebeurt met behulp van een grote portaalkraan met een overspanning van 130 meter. Aangezien de beoogde portaalkraan in Keulen stond was de verplaatsing hiervan op zichzelf al een project.
In oktober 2018 waren de manschappen van Wagenborg Nedlift al in Keulen om de kraan te demonteren met behulp van grote mobiele kranen. De liggers, poten en overige delen van de portaalkraan werden vervolgens van de werflocatie naar de kade gereden met speciale trailers en geladen in een binnenschip met bestemming Harlingen. Aldaar aangekomen stond de 700 tonner van Wagenborg Nedlift in positie om de portaalkraanonderdelen vanuit het binnenschip op de gereedstaande dolly-combinatie te laden. De portaalkraan werd eerst in tijdelijke opslag gezet.
In mei 2019 was het dan zover: de crew van Wagenborg Nedlift kreeg groen licht om de portaalkraan in elkaar te zetten op het fabrieksterrein. De 400 tonner, 700 tonner en enkele kleinere kranen werden ingezet om deze klus te klaren.
De portaalkraan zal de komende jaren maar liefst 75.000 (!) Levvel-blocs in de haak krijgen.
Meer info over de versterking van de Afsluitdijk: https://www.deafsluitdijk.nl/