Om de enorme sluisdeuren – de afmetingen zijn 47m in lengte, 9m breed en 21m hoog – op een veilige manier te kunnen transporteren, zijn de engineers van Wagenborg al maanden geleden begonnen met de eerste voorbereidingen. Wouter Siemerink, project manager: “De grootste uitdaging was om de route van de fabricagehal naar de kade te engineeren. Het blijft altijd een kick om te zien dat plannen werken in werkelijkheid, zeker als de uitdaging zo groot is. ”
Inmiddels zijn de sluisdeuren afgezet nabij de waterkant en zullen deze in de aankomende maanden door de fabrikant verder worden afgebouwd. Medio 2025 zal Wagenborg het geheel gereed maken voor het verdere transport over water. “We zijn inmiddels alweer druk bezig met de voorbereidingen voor fase twee van het project”, vertelt Wouter. “Het is de bedoeling dat de sluisdeuren in de zomer per ponton vertrekken uit Emden. Hiervoor zijn we nu allerlei berekeningen aan het uitwerken hoe we de zware sluisdeuren op een veilige manier met SPMT’s op het ponton kunnen rijden.”
Dit indrukwekkende project is een perfect voorbeeld van Wagenborg's expertise in de uitvoering van complexe logistieke uitdagingen over land én zee. Met innovatief materieel, gedegen voorbereiding en vakmanschap weet het familiebedrijf deze reusachtige sluisdeuren veilig en efficiënt te transporteren. Een knap staaltje logistiek, dat borg staat voor de toekomst van de scheepvaart in Duitsland.
De drie sluisdeuren maken onderdeel uit van de uitbreiding van het bestaande sluizencomplex in Brunsbüttel. Het totale project omvat de bouw van een 360 meter lange zeesluis tussen de Elbe en het kanaal naar Kiel én de aanpassing van de ingang van de voorhaven aan de Elbe-zijde. De bouw van een vijfde sluis is een essentieel onderdeel van de noodzakelijke renovatie van het honderd jaar oude sluiscomplex bij Brunsbüttel. Het zorgt tevens voor een vlotte doorgang van scheepvaart op het drukke Noord-Oostzeekanaal. Per dag gaan er circa 120 schepen door het sluizencomplex.