In eerste instantie zou de complete nieuwe houten brug van 38 meter lang en 6,8 meter breed door de opdrachtgever per vrachtauto vanuit Zuid Duitsland worden aangevoerd. Kort voor de plaatsingsdatum bleek echter dat hiervoor de benodigde transportvergunningen niet verleend werden. Hierdoor kwam de planning voor de plaatsing van de brug en het verdere verloop van het project in gevaar.
Goede raad was duur! Het team van Wagenborg Nedlift boog zich over mogelijke alternatieven om de brug op tijd in Nederland te krijgen. Vervoer in delen bleek de oplossing: hiervoor waren geen speciale vergunningen nodig en kon het transport ongehinderd doorgang vinden. Wagenborg Nedlifts zusje Wagenborg Stevedoring lag om de hoek en bood uitkomst als locatie om de brug samen te bouwen. Zo gezegd, zo gedaan: één voor één arriveerden de brugdelen in Delfzijl, alwaar ze werden samengebouwd tot complete brug.
Vorige week was het dan zover: de nieuwe brug kon worden geplaatst. Wagenborg Nedlift zette hiervoor een 300 tons en 400 tons mobiele kraan in. De complete brug werd vanaf Wagenborg Stevedoring getransporteerd tot onder de kraanhaken. Het inhijsen verliep geheel volgens plan en werd via een live-stream gevolgd door vele toeschouwers.
Foto's: Aerial Promos
Met het project Marconi Buitendijks verbindt de gemeente Delfzijl het stadscentrum met de Waddenzee. Voor de kust van Delfzijl worden kwelders aangelegd aan met zand en slib uit de lokale omgeving. In een deelgebied wordt onderzoek gedaan naar natuurlijke kwelderontwikkeling.
Zie ook: Marconi Buitendijks