De vloot van Wagenborg Nedlift telt honderd kranen van diverse Europese merken. Eind 2023 kwam daar verandering in: de eerste hybride telescoopkraan in de klasse tot 60 ton uit China werd afgeleverd bij Wagenborg Nedlift. Komt de keuze voor een kraan van de Chinese fabrikant XCMG uit onverwachte hoek? Niet als we in de voorgeschiedenis van dit traject duiken, dat zich ruim vier jaar lang achter de coulissen afspeelde. Daaruit blijkt dat deze vooruitstrevende en toekomstbestendige kraan het resultaat is van een zeer succesvolle samenwerking tussen XCMG en Wagenborg Nedlift.
Eind 2019 schreef Jan-Ebe Boerema, destijds Hoofd Technische Dienst bij Wagenborg Nedlift, een tender uit met de specifieke vraag naar een oplossing voor een toekomstbestendige duurzame kraan in de klasse tot 60 ton hijscapaciteit. Boerema blikt terug: “Ik ontving alleen maar conventionele oplossingen die geen antwoord op mijn vraag waren. Steeds meer van onze klanten vroegen om duurzame hijsoplossingen voor hun bouwprojecten. Maar die waren er niet. En dus hebben wij het voortouw genomen.”
“Toevallig werd ik in diezelfde periode in contact gebracht met een Chinees- Nederlandse dame die mede-eigenaar is van een bedrijf in hoogwaardige hydraulische componenten in Groningen. Een bedrijf dat een nauwe band heeft met XCMG. En zo ging het balletje rollen.”
Begin 2020 zou Boerema naar China vliegen voor een kennismaking, maar COVID-19 gooide roet in het eten. De eerste contacten verliepen via de mail. XCMG bleek op zoek naar een partner die hen wegwijs kon maken op de West-Europese markt. Toen Boerema vervolgens zijn eisen deelde volgde een afspraak via Teams. Vanuit Nedlift schoven ook Managing Director Gerard Bastiaansen, Sander Wolters (Senior Monteur) en Brian Geerdink (Kraanmachinist) aan. Toen de verbinding tot stand kwam, keken ze naar een sportzaal met daarin 50 Chinese werknemers van XCMG die álles opschreven wat er werd gezegd.
“XCMG had al een kleine, volledig hybride, 25 tons kraan geproduceerd. Ik heb aangegeven dat we exact zo’n kraan zochten, maar dan in een 60 tons variant die aan alle eisen voor de Europese markt voldoet”, licht Bastiaansen toe. “In 2015 bouwde Nedlift al de eerste elektrische compactkraan, maar dat gebeurde niet seriematig. Hiervan hebben we veel geleerd en daardoor kunnen we haarfijn uitleggen wat wij verwachten van een machine.
En dat is een hybride machine die seriematig geproduceerd wordt, CE gecertificeerd en TCVT gekeurd is. Daarnaast is het belangrijk dat we ons niet uitsluitend beperken tot het draaien op elektriciteit. Ons werk vindt soms ook in de middle of nowhere plaats en als de accu leeg is, dan moet de machinist nog wel verder kunnen. Een kraan met een grotere hijscapaciteit heeft natuurlijk meer accu’s nodig en daar was geen pasklare oplossing voor."
"Mijn idee was om de accu’s in de ballast te verwerken en daarmee is XCMG aan de slag gegaan.”
Gerard Bastiaansen, Managing Director Wagenborg Nedlift
Het cultuurverschil leek voor een kloof te zorgen, waardoor het contact op een laag pitje kwam te staan. “Tot we ineens gebeld werden, vlak voor Bauma 2022, een grote materieelexpositie in Duitsland. Die hybride kraan waarover we gesproken hadden, stond daar op de beurs. Met een dieselmotor uit Duitsland en hydrauliek uit Noord-Nederland”, vertelt Bastiaansen.
De hybride XCA60_EV werd tijdens een demoperiode volledig opgenomen in de vloot van Nedlift. Wolters: “In al die maanden was er geen enkele storing of probleem. Ja, er moest nog veel verbeterd worden, want onze eisen zijn hoog. Maar we zijn écht heel enthousiast over de machine die er stond. We hebben veel getest bij de nieuwbouw van de CO2 installatie van Twence in Hengelo, waarbij ook technici van XCMG en medewerkers van keuringsinstantie Aboma aanwezig waren."
"Verbeterpunten zaten met name in het comfort voor de machinist en de bediening van de machine. Nederlandse machinisten voeren meerdere handelingen gelijktijdig uit, iets wat in China hoogst ongebruikelijk is. De XCA60_EV is daarom aangepast aan de ‘Nederlandse’ manier van werken. Ook in de werkplaats veranderen de werkzaamheden met de komst van hybride kranen. We gaan werken met accupakketten en hoogspanning en volgen cursussen om mee te gaan met deze ontwikkeling. Daarnaast betekent het werken met hoogspanning dat je geen foutmarge hebt. Die is echt 0.”
Terwijl machinist Brian Geerdink de machine uitvoerig testte, werden alle bevindingen direct gedeeld met China. Aan het einde van de testperiode stond er bij XCMG al een 2.0 versie klaar.
Geerdink is enthousiast: “Dit is echt een luxe kraan die overal inzetbaar is. Ik kan er een hele dag mee draaien op de bouw en dan op de terugweg nog een extra klus meepakken. Dat is echt een wezenlijk verschil met conventionele kraantypes die omgebouwd worden naar een elektrische variant. Die kunnen dat niet."
"Als je met deze kraan werkt, dan is het stil. Van de bouwvakkers heb ik ook veel complimenten gekregen over het geluidsarme draaien.”
Brian Geerdink, Kraanmachinist Wagenborg Nedlift
Ook Boerema is enthousiast: “Ik mag mezelf redelijk conservatief noemen op het gebied van machinebouw, maar ik heb me echt verbaasd over wat deze kraan kan. Ons uitgangspunt was dat we niet zelf zouden gaan ombouwen of opdracht geven om dat te doen. We wilden een kraan die seriematig gebouwd kan worden, zodat we snel kunnen schakelen als de vraag vanuit de markt toeneemt. En die wens kon alleen XCMG vervullen.
De kranen voldoen aan alle eisen van de West-Europese markt. Ze hebben een EN13000 keuring voor de bovenwagen, het bovenste deel van de kraan. En ze zijn RDW gekeurd voor het onderste deel, de onderwagen."
"Dankzij deze samenwerking met XCMG hebben we nu een topklasse kraan die aan alle wet- en regelgeving én aan onze eigen wensen voldoet."
Jan-Ebe Boerema, Regiomanager Wagenborg Nedlift Noord