De regionale spoorverbinding van Parchim naar Schwerin kruist bij Plate de snelweg A14. Sloop- en bouwwerkzaamheden moesten daarom plaatsvinden tijdens korte weekendafsluitingen van de snelweg. De nieuwe spoorbrug van ruim 320 ton zwaar en 42 meter lang werd op maaiveldniveau samengebouwd op een piepkleine bouwplaats vlak langs de snelweg.
Tijdens de weekendafsluiting van de snelweg moest de brug op hoogte worden gebracht, op SPMTs gezet worden, aansluitend worden ingereden en op de nieuwe landhoofden afgezet worden. Dat was een flinke uitdaging! Mobiele telescoopkranen konden namelijk niet opgesteld worden op de krappe bouwlocatie. En handmatig opvijzelen van de brug tot de juiste hoogte zou teveel tijd in beslag nemen.
De engineers van Wagenborg Engineering bedachten daarom een inventieve oplossing: inzet van het 500 tons gantry system aan beide kanten van de brug.
De ruimtebesparende opstelling van dit gantry system was erg handig en het sterke, snelwerkende hydraulische hefsysteem was van ruim voldoende capaciteit voor het gewicht van de brug.
Zo gezegd, zo gedaan: in november 2019 arriveerden de transport- en hijsspecialisten van Wagenborg Nedlift bij de bouwplaats naast de snelweg. Met het gantry system werd de brug snel en veilig op de juiste transporthoogte gebracht, waarna de SPMTs voorzien van container supports onder de brug konden rijden.
Nadat de snelweg was afgesloten en het transporttraject was voorbereid kon het inrijden beginnen. Met behendige stuurmanskunsten manoeuvreerde de SPMT operator de brug boven de landhoofden, waarna deze met de trailerhydraulica op fundatie werd gepositioneerd.
De inventieve oplossing met inzet van het gantry system, in combinatie met grondige voorbereiding door het Wagenborg Nedlift team en prima samenwerking met betrokken partijen, zorgde ervoor dat de hele plaatsingsoperatie van de brug op rolletjes liep!