De situatie noopte tot een snelle oplossing. Allereerst werd er een inspectie van de sluisdeur uitgevoerd. Hieruit bleek dat de deur zelf nagenoeg onbeschadigd was gebleven. Het bedieningsmechanisme was echter wel vernield door de val.
In samenwerking met Rijkswaterstaat en de hoofdaannemer voor de reparatie ontwikkelde Wagenborg Engineering een oplossing om de sluisdeur tijdelijk te bedienen. Deze oplossing moest binnen 3 weken operationeel zijn.
Om de sluis weer zo snel mogelijk (tijdelijk) operationeel te krijgen werd een tweeledige oplossing bedacht.
Allereerst kon met behulp van een 400 tons rupskraan de sluisdeur op en neer gehesen worden.
Daarnaast werd een methode bedacht om tijdens de hijsoperatie de sluisdeur te borgen door middel van dikke stalen pennen. Mocht er onverhoopt een probleem met de kraan ontstaan tijdens een hijsoperatie van de sluisdeur, dan kon deze geborgd worden waardoor er een gegarandeerd veilige passage van schepen mogelijk was.
De engineering, uitwerking en opbouw van de grote rupskraan en de mastenconstructie vergde ongeveer 2 weken. Ruim vijftig zware vrachtauto’s waren er nodig om het benodigde materieel aan te voeren.
Ondertussen vroor het dat het kraakte en ook het Twentekanaal vroor dicht. Nu de oplossing zo dichtbij was, dreigden de gestremde schepen in te vriezen.
Maar Wagenborg zou Wagenborg niet zijn als ze hiervoor geen oplossing voorhanden hadden. IJsbreker Waterpoort van Wagenborg Sleepdienst werd te hulp geroepen om de vaarroute in het Twentekanaal weer begaanbaar te maken.
Na drie weken was het dan zover: de tijdelijke hefinstallatie bij de sluis in Eefde werd in gebruik genomen. De medewerkers van Wagenborg Nedlift gaven de Nautictrans de primeur om als eerste te passeren.
Binnen twee dagen konden alle gestremde schepen het Twentekanaal verlaten en kwam het scheepvaartverkeer naar de Twenteregio weer op gang. De sluis werd 24 uur per dag, 7 dagen per week bediend met de tijdelijke hefconstructie.
Ondertussen gingen de herstelwerkzaamheden aan het sluisgebouw door en kon de sluis Eefde na zo'n 7 weken weer normaal bediend worden.
In 2016 is de bouw van de tweede sluiskolk in Eefde gestart en in 2019 is deze in gebruik genomen.
Animatie werkzaamheden uitbreiding sluis Eefde
Wagenborg Nedlift werd ingeschakeld bij het inhijsen van de puntdeuren voor de tweede sluiskolk.