De renovatie van de Lessingtunnel in Hamburg-Altona was een bijzonder uitdagend infraproject, vooral vanwege de beperkt beschikbare ruimte op de bouwplaats. Om die reden werden de zes nieuwe tunneldelen op een constructielocatie buiten het centrum gefabriceerd. Dat leverde wel een uitdaging op om deze zwaargewichten van per stuk zo’n 30 meter lang en 340 ton zwaar op de bouwplaats Lessingtunnel in het centrum van Hamburg-Altona te krijgen.
De transportspecialisten van Wagenborg Nedlift voerden een routestudie uit om de optimale route door het stadscentrum te bepalen. Deze werd goedgekeurd door de lokale autoriteiten en overige betrokkenen. Om de hinder voor het verkeer te beperken vond het transport van de tunnelsegmenten gedurende twee nachten plaats.
Het laden van de 340 tons zware ‘moten’ op de constructielocatie werd handig gedaan met behulp van de trailerhydrauliek van de SPMT’s. Het transport via de voorbereide en afgezette route dwars door de stad verliep vervolgens letterlijk op rolletjes.
Het op fundatie zetten van de zwaargewichten bij de tunnellocatie was echter nog niet zo eenvoudig: de tunnelsegmenten moesten op hoogte op nieuwe fundamenten worden geplaatst.
De SPMT trailer die de tunnelsegmenten 2,5km door de stad gereden had kon hiervoor niet worden ingezet vanwege de trailerlengte. Daarom stond bij aankomst op de projectlocatie een tweede set SPMTs klaar om het plaatsen op fundatie te kunnen doen.
Om de segmenten de laatste paar meter tot op fundament te verplaatsen moesten ze eerst omhoog gebracht worden, zodat ze over de landhoofden van een tijdelijk verwijderde bestaande brug gereden konden worden. Tegelijkertijd mochten de segmenten ook niet te hoog geladen worden omdat er een leidingbrug aan de bovenkant zat. De segmenten waren zo eigenlijk pakketjes die net door de brievenbus heen pasten.
Bovendien liep de weg naar beneden af en moest dit door de SPMT trailer gecorrigeerd worden. Last but not least moesten de segmenten, eenmaal aangekomen bij de fundaties, een meter omlaag gebracht worden om op de uiteindelijke fundamenten afgezet te kunnen worden.
Meer dan voldoende uitdaging voor de specialisten van Wagenborg Engineering!
Gezien de complexiteit van de benodigde verplaatsingen op de projectlocatie zette het Wagenborg Nedlift team verschillende verplaatsingstechnieken in.
Voor het lossen en op hoogte brengen van de tunnelsegmenten werd het 500 tons hydraulische gantry system ingezet aan beide uiteinden van het tunnelsegment. Op de tweede set SPMT-voertuigen, speciaal geconfigureerd om de inrij-operatie te doen, werd een vijzelsysteem geplaatst. Met het hydraulische gantry system werd het tunnelsegment afgezet op de SPMT-combinatie met de vijzels.
Nu het segment op de juiste hoogte was gebracht kon het precisiewerk van het inrijden beginnen, waarna met het hydraulische vijzelsysteem de segmenten exact gepositioneerd en afgelaten werden op de nieuwe fundatie.
Een mooi staaltje vakwerk van de Wagenborg Nedlift specialisten!
Het transport en positioneren van de segmenten voor de Lessingtunnel is genomineerd voor een ESTA Award!
ESTA is de Europese branchevereniging voor de sector zwaar transport, hijswerk en kraanverhuur. De ESTA vertegenwoordigt de nationale brancheverenigingen in het vakgebied. Jaarlijks worden er ESTA Awards uitgereikt voor projecten die zich onderscheiden op gebied van technisch vernuft, innovatie of veiligheid.