Project van formaat: Aanpak Ring Zuid Groningen

Project van formaat: Aanpak Ring Zuid Groningen

Combinatie Herepoort is de aannemerscombinatie die de ombouw van de Ringweg Groningen uitvoert. Wagenborg Nedlift is al vanaf de start van het project in 2018 betrokken bij de werkzaamheden. Harry Oudman (senior projectleider), Rick Kleiverda (werkvoorbereider) en Jan Dinkla (uitvoerder) vertellen over 5 jaar Aanpak Ring Zuid.

Foto's: Raymond Bos / projectteam Aanpak Ring Zuid / Wagenborg Nedlift

Dubbelcheck

‘Als de nood aan de man is, dan ben ik als eerste weg. Rijden, kijken wat er aan de hand is en het oplossen.’ Het zijn woorden die werkvoorbereider Rick Kleiverda typeren. ‘Dat is ook het mooie van werken aan de Ring (Ringweg Groningen). Het is zo dichtbij, echt om de hoek van ons kantoor. Dus als ik twijfel of nog iets wil weten, dan ga ik snel even kijken en nog een keer meten. Wat het mooie van Wagenborg is, is dat je zo veel vrijheid krijgt om jezelf te ontwikkelen.’

 

En Rick kan het weten. Een aantal jaren geleden kwam hij in dienst als leerling machinist en later werd hij ‘springer’ (flexibel inzetbare machinist) voor de grote en kleine kranen. Iets wat hij met veel plezier deed, vooral vanwege de afwisseling.

Rick Kleiverda
Rick Kleiverda

Credits

In 2021 maakte Rick de switch naar werkvoorbereiding. Als werkvoorbereider is hij verantwoordelijk voor allerlei hijsprojecten. Hij werd ingewerkt op de hijsklussen aan de Ring. De meeste opdrachten concentreerden zich rond de verdiepte ligging van de Ringweg en het Julianaplein. Toen hij nog op de kraan zat was Rick daar ook al regelmatig te vinden. Dat bleek in zijn voordeel te werken want daardoor waren de contacten al gelegd. ‘Toch moet je wel stevig in je schoenen staan in deze functie. Ik heb me, vanwege mijn leeftijd, wel moeten bewijzen. Maar inmiddels heb ik genoeg credits opgebouwd en het is een prettige groep mensen om mee te werken.' 

'Als er iets moet gebeuren, dan is het nu al vaak van 'bel Rick maar even.'

Rick Kleiverda, Werkvoorbereider

Circulair bouwen

Rick blikt terug op een paar opdrachten: ‘Het uithijsen van de betonliggers om het oude viaduct te vervangen en het verwijderen van de landhoofden aan de Paterswoldseweg waren mooie projecten. Wat veel mensen niet weten, is dat de betonnen liggers van de oude Ring in Groningen in een gerecyclede vorm opnieuw gebruikt zijn bij een viaduct in Hoenderloo.’

 

Circulair bouwen heeft een hoge prioriteit bij de aanpak van de zuidelijke ringweg. Veel oude bouwmaterialen krijgen een nieuwe bestemming, zoals geluidsschermen, geleiderails of brugdelen. Materialen waarbij één op één hergebruik niet mogelijk is worden gerecycled. En in het meest ideale scenario worden ze geüpcycled. Dat is een methode waarbij materialen verwerkt worden tot een nieuw product, waarbij de kwaliteit van het materiaal gelijk blijft of zelfs verbetert. ‘En weet je wat grappig is? Alles wat we nu hebben verwijderd en vervangen, daar heeft Harry vroeger aan meegeholpen tijdens de bouw,’ besluit Rick zijn verhaal.

Harry Oudman
Harry Oudman

De cirkel is rond

Harry en de Ring zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Harry’s carrière bij Wagenborg (toen nog Lommerts) begon ruim 40 jaar geleden. Hij startte als vakantiekracht en stagiair en groeide mee met het bedrijf. Tijdens zijn stage werd hij ingezet bij de aanleg van de Ringweg in Groningen.

 

Het is bijzonder dat hij 40 jaar later opnieuw aan de Ring verbonden is. Als Business Unit Manager Projecten keert hij in 2018 terug bij het project Aanpak Ring Zuid. In de tussenliggende jaren waren er veel projecten waar hij aan meewerkte.

 

Hij verloor zijn hart aan het montagewerk. ‘Dat samenwerken vind ik mooi. Ik liep stage voor mijn studie mts weg- en waterbouw bij de aannemer die een deel van de ring bouwde. En Lommerts had de opdracht gekregen om de betonliggers te plaatsen. Vanaf de Europaweg tot aan de brug over het Eemskanaal waren we aan het werk.”

 

“In eerste instantie startten we bij de zuidelijke ringweg met de verhuur van kranen. Later kwamen daar meer projectmatige aanvragen bij, waaronder de logistiek van de damwanden voor de verdiepte ligging. Van Haitsma Beton ontvingen we de opdracht om alle prefab betonliggers te plaatsen. En zo kwamen we ook aan de opdracht voor de vervanging van de Euvelgunnerbrug,” blikt Harry terug.

Match met opdrachtgevers

“De rode draad is toch wel dat we alle projecten die we aannemen van A tot Z begeleiden. Zo hebben we ook een compleet viaduct nabij het Gasunie gebouw ingereden met onze SPMT’s.

 

Het leuke aan dit werk vind ik de band en de samenwerking met de klant, uitvoerders en projectleiders. Je voelt je welkom bij Combinatie Herepoort. Ze bellen dan ook nooit tevergeefs: wij doen alles voor ze. Dat is het mooie van jarenlang samenwerken. Het maakt niet uit als je een hele dag in de regen moet sjouwen, want je bent onderdeel van het bouwteam. Dat kan alleen als je meeloopt met deze mensen, dan bouw je een band op.

 

De klik zit hem erin dat ze bij Combinatie Herepoort doeners zijn. En wij zijn dat ook. Het is soms  best uitdagend om onder tijdsdruk binnenstedelijk te bouwen. Maar juist die uitdaging maakt het mooi,” vertelt Harry.

Switch

In 2021 switcht Harry naar de rol van projectleider. De jonge garde neemt het stokje over. “De menselijke factor en het wij-gevoel is typisch Wagenborg. Ik voel me ook thuis bij de zusterbedrijven zoals Wagenborg Stevedoring. We zijn een echt familiebedrijf. Ik heb alle kansen gehad, en kreeg destijds de mogelijkheid om door te groeien. Ik gun het anderen ook om die groei door te maken. Als ik straks met pensioen ga moet er natuurlijk geen gat ontstaan. Soms loop je met ze mee, soms laat je ze los en soms stuur je bij." 

'Vrijheid geven is belangrijk en dan kun je ze steeds meer loslaten. Zo zie je ze allemaal groeien.'

Harry Oudman, Senior Projectmanager

Samenwerken

Jan Dinkla bevestigt het verhaal van Harry. Ook hij is actief aanwezig op de Ring. Hij maakte de overstap van uitvoerder naar werkvoorbereider en wil graag doorgroeien naar een projectleidersrol. Harry en Jan werkten samen aan de vervanging van de Euvelgunnerbrug.

Jan Dinkla
Jan Dinkla

Jan is blij met zijn leertraject bij Harry. “De kansen die Harry me geeft zijn heel belangrijk voor mijn ontwikkeling. Hij laat je compleet los, maar houdt alles in de gaten. En voordat je strandt is hij er om je te redden.

 

Waar ik heel veel van leer in de samenwerking met Harry is dat hij een soort wandelende encyclopedie is. En dat vooruitkijken wat hij doet, daar kun je echt veel van leren. Net als van zijn manier van denken. Dat begint al op kantoor bij het maken van offertes en de werkvoorbereiding. Hij kijkt altijd vooruit, omdat je daarmee bepaalde zaken kunt voorkomen.”

Euvelgunnerbrug

“De Euvelgunnerbrug is een uitdagend project,” vertelt Jan. “Hier ging ongeveer een jaar voorbereiding aan vooraf. We hebben de brugkleppen, het aandrijfmechanisme en de ballastkisten vervangen.

 

Vooral het vervangen van zware bewegingswerk van de brug was een puzzel. De werkruimte in de twee betonnen kelders was slechts enkele tientallen vierkante meters groot, zonder ruimte voor kranen en ander gebruikelijk materieel.

 

Het oude bewegingswerk van de brug is een verzameling van stalen constructies, tandwielkasten en tegengewichten die ervoor zorgen dat de brugkleppen omhoog kunnen wanneer schepen er onderdoor varen. Sommige onderdelen zijn meterslang en tienduizenden kilo’s zwaar, waaronder de ballastkisten van 140 ton per stuk. Ze staan in twee betonnen basculekelders bij de brug, één voor elke brugklep.”

Hijswerkzaamheden Euvelgunnerbrug

Partnership

Rick, Harry en Jan kijken terug op een prettige samenwerking met Combinatie Herepoort en de bedrijven met wie ze samenwerkten aan de Ring. Zoals gezegd; er zijn veel overeenkomsten tussen de samenwerkende partijen. Veiligheid is misschien wel de belangrijkste.

 

“Dat is dan ook gelijk de grootste verandering ten opzichte van 40 jaar geleden. Het werk is in de basis hetzelfde gebleven. Alleen op het gebied van veiligheid, arbeidsomstandigheden en het materieel is er heel erg veel verbeterd. Het werk is stukken veiliger geworden en tegenwoordig is er veel meer voorbereiding nodig voordat het werk überhaupt kan worden uitgevoerd."

 

'Combinatie Herepoort heeft veiligheid hoog in het vaandel staan en dat past heel goed bij ons'

Harry Oudman, Senior Project Manager

Aanpak Ring Zuid

Aanpak Ring Zuid is de grootschalige ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen. Deze belangrijkste toegangspoort van de stad dreigt dicht te slibben door de grote groei die Groningen doormaakt. De ombouw van de zuidelijke ringweg verbetert de bereikbaarheid, de doorstroming, de leefbaarheid en de veiligheid. 

Combinatie Herepoort

Combinatie Herepoort is de aannemerscombinatie die de ombouw van de zuidelijke ringweg uitvoert. Hierin werken twee Duitse en drie noordelijke bedrijven samen. Combinatie Herepoort bestaat uit Max Bögl Nederland BV, Züblin Nederland BV, Oosterhof Holman Infra BV (Grijpskerk), Koninklijke Sjouke Dijkstra BV (Leek), Roelofs Wegenbouw BV (Den Ham). 

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact