De 210 ton zware brug is op de montagesite, vlak bij de eindpositie, samengebouwd. Daarna hebben de manschappen van Wagenborg Nedlift de brug 1,5 meter opgevijzeld. Aansluitend konden de 2 x 6 aslijnen SPMT, voorzien van modulaire support balken, onder de brug worden gepositioneerd.
Eenmaal op de SPMTs geplaatst kon het transport naar de oever beginnen. De positie van de SPMTs onder de brug was vooraf nauwkeurig berekend door de engineers van Wagenborg Engineering.
Ondertussen waren aan de overkant van het water twee 500 tons mobiele kranen gepositioneerd en aan de zijde waar de brug was gemonteerd werden twee 400 tons mobiele kranen opgesteld.
Toen startte een prachtig samenspel tussen enerzijds 2 x 500 tons mobiele kranen en anderzijds de SPMTs. De twee 500 tonners hielden vanaf de overzijde van het water samen één zijde van de brug in positie, terwijl de SPMT’s de brug (door om en om te pendelen) steeds verder naar en over het water manoeuvreerden.
Eenmaal ver genoeg, namen 2 x 400 tons mobiele kranen de taak over van de SPMT’s en kon de brug met behulp van in de in totaal 4 mobiele kranen op de landhoofden worden gepositioneerd.
Het project Podiumbrücke kende bijzondere uitdagingen, die door de juiste voorbereiding en engineering van de Wagenborg Nedlift specialisten tot een goed einde werden gebracht:
Het Kubaai programma is een stadsvernieuwingsproject in Bocholt waarbij een brug wordt geslagen van verleden naar toekomst. Oude industriegebieden worden herontwikkeld en verbonden met de stad. De Podiumbrücke is een belangrijk verbindingselement en tevens ingericht voor podiumkunst.