Slimme spoorbrug oplossing in Wesel

Slimme spoorbrug oplossing in Wesel

In oktober 2024 installeerde ons bruggenteam met behulp van een ingenieuze combinatie van vier SPMT sets de eerste 156 meter lange en 1.080 ton zware brug over de rivier de Lippe in Wesel (Duitsland). Spoorlijn Emmerich-Oberhausen is 73 kilometer lang en is een belangrijk onderdeel van het Europese goederentransportnetwerk. Op de lijn Emmerich-Oberhausen werden twee bestaande spoorviaducten over de rivier de Lippe vervangen en er werd een extra verbinding aangelegd. 

Spoorbrug Wesel

De spoorlijn Emmerich-Oberhausen, ook wel de Hollandstrecke genoemd, loopt tussen de Nederlandse grens bij Elten en Oberhausen. Rivier de Lippe is een zijrivier van de Rijn en de spoorlijn loopt hierover heen. Bekijk hier de hele timelapse. (Bron: DB).

Goede voorbereiding

Onze ingenieurs stonden voor een uitdagende klus. De rivier de Lippe is namelijk ontoegankelijk en te ondiep voor zware pontons. De spoorbrug invaren was daarom geen optie. We hebben dit project als volgt aangepakt: 

  • Onze ingenieurs hebben een ‘droge’ oplossing gevonden om de rivier te overbruggen. De brug werd namelijk in één stuk op één oever gemonteerd.

  • Aan beide zijden van de rivier moest een tijdelijk wal worden aangelegd die tijdens de verplaatsing kon worden gebruikt. Dit was een grote civieltechnische uitdaging die resulteerde in een tijdelijke, plaatselijke versmalling van de rivier de Lippe.

  • De brug werd eerst opgevijzeld tot het niveau van de landhoofden (ong. 3,5 meter). Ondertussen werden de SPMT-sets in elkaar gezet en uitgerust met ondersteuningsapparatuur om de brug over te nemen van de vijzels. Gezien de zeer beperkte beschikbare ruimte op de bouwplaats, in combinatie met de hoeveelheid apparatuur die moest worden gebruikt, was dit opnieuw een uitdaging van formaat.

  • Drie sets SPMT's werden asymmetrisch onder de brug geplaatst, waardoor één uiteinde van de brug vrij bleef. Eén set SPMT's werd gemonteerd en over het talud ingezet. Met behulp van de drie sets SPMT's werd de brug naar de oever gereden, zodat het uiteinde van de brug voorzichtig kon worden overgenomen door de vierde set SPMT's aan de andere kant. De SPMT-sets werden vervolgens opgepakt en gemanoeuvreerd om de brug in de juiste positie naast de landhoofden te plaatsen. Tot slot werd de brug zijwaarts tussen de landhoofden geplaatst en neergelaten.

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact