De specificaties van het stalen dek (10 meter lang, 12 meter breed en 38 ton zwaar) bleken een serieuze uitdaging te zijn voor het transport naar de eindbestemming. Constructie van het dek in 2 delen was geen optie, wegtransport was daarom niet haalbaar.
De enige manier om het brugdek in één stuk te transporteren was via het kanaal, waar verschillende smalle doorgangen het transport van het dek zouden belemmeren. Zo bevonden zich op de route 5 vaste bruggen met een hoogtelimiet van 6,25 meter en 11 ophaalbruggen, waarvan de smalste minder dan 8 meter breed was. Bovendien was de diepgang van het kanaal slechts 2,5 meter, waardoor de inzet van een binnenschip geen optie was.
Voer voor de transportspecialisten van Wagenborg Nedlift!
De projectmanagers en engineers van Wagenborg Nedlift bedachten een lumineuze oplossing. Een smal ponton in combinatie met een flexibel portaalsysteem om de positie van het brugdek tijdens het watertransport aan te passen waar nodig. Op deze manier kon het brugdek rechtop vervoerd worden om de smalle ophaalbruggen en doorgangen te passeren. Om de vaste bruggen met beperkte hoogte te passeren, kon het portaalsysteem het brugdek in een meer horizontale positie neerlaten.
Dankzij deze oplossing is het brugdek veilig én efficiënt naar Gramsbergen getransporteerd, waarna twee mobiele kranen het brugdek vakkundig op z'n plaats hebben gehesen.